لزوم تداوم ارتباط معتکفین با مسجد آغاز اعزام دانشجویان به سفر عمره از ۲۵ آبان‌ماه | اعزام بدون قرعه‌کشی زوج‌های دانشجو در خراسان رضوی تأکید قرائتی بر اجرای سند بنیادین آموزش و پرورش بیش از ۳۰ درصد جمعیت جهان تا سال ۲۰۶۰ مسلمان خواهند شد برکت دعای امام؛ داستان حماد بن عیسی قفل غفلت را بشکنیم | در هیاهوی زندگی، از یاد امام زمانمان غافل نشویم شهادت پاسدار تیپ ۱۲ قائم (عج) سمنان حین ماموریت رزمی + عکس (۱۶ مهر ۱۴۰۴) تجربه زیارت اختصاصی کودکان در حرم مطهر رضوی برای نخستین‌بار انتخاب ۱۰ هزار مسجد شاخص در طرح «محراب» تقدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه از نیروهای خدوم انتظامی فرنی‌پزان در شربت‌خانه حضرتی | نگاهی مستند و متفاوت به یکی از نهادهای فراموش‌شده پذیرایی در حرم‌مطهر تدوین خاطرات شهدای دانش‌آموز جنگ تحمیلی ۱۲ روزه بانگ خوش، مروج اخلاق جنگ با استکبار را ادامه می‌دهیم به سویت پر کشیدم با دلی از قبل‌ شیدا‌تر نسبتِ فرهنگی و تمدنی ما و امام رضا(ع) حکم شرعی خرید اضافی وسایل زندگی چیست؟ «اوس حبیب» جنس نور و نظم را می‌شناخت | یادی از مرمتگر گنبد و آینه‌کاری‌های حرم مطهر رضوی سفری برای دل دیدار رئیس بنیاد شهید با خانواده شهید فراجا
سرخط خبرها

اینجا چراغی روشن است | در باب راه‌های رونق مسجد

  • کد خبر: ۳۱۷۶۴۸
  • ۰۲ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۹
اینجا چراغی روشن است | در باب راه‌های رونق مسجد
اگر پیش‌نمازان مساجد به‌عنوان مدیر مسجد، بتوانند با ایفای نقش پدری و نگاه پدرانه خود، نوجوانان و جوانان را به حضور در برنامه‌های مسجد ترغیب کنند، بدون شک پایگاه اجتماعی و مردمی مساجد تقویت می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مروری بر تجربه زیسته اغلب ما نشان می‌دهد که بعد از محیط خانواده و آموزش‌های والدین، مسجد مهم‌ترین پایگاه آشنایی ما با آموزه‌های دینی و معنویت است و خیلی از عادت‌های خوبمان را از مسجد گرفته‌ایم. این عادت خوبِ مسجدی بودن، باید به نسل آینده منتقل شود. به‌مناسبت دهه تکریم و تعظیم مساجد، در این‌باره با حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا نوروزی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد و مدیر مؤسسه میراث فقاهت خراسان، گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

مسجد؛ بستری برای حل مشکلات

بنابر آموزه‌های قرآنی و روایی و تجربه تاریخی، مساجد مهم‌ترین پایگاه اجتماعی، ایمانی و مردمی ما در قرون مختلف بوده‌اند. اگر پیش‌نمازان مساجد به‌عنوان مدیر مسجد، بتوانند با ایفای نقش پدری و نگاه پدرانه خود، نوجوانان و جوانان را به حضور در برنامه‌های مسجد ترغیب کنند، بدون شک پایگاه اجتماعی و مردمی مساجد تقویت می‌شود و مسجد بستری برای حل مشکلات و مشاوری امین برای نسل امروز خواهد بود.

کانون هویت‌بخش

مسجد می‌تواند کانون هویت‌بخشی به نوجوان امروز باشد. اگر بزرگان مسجد، مهارت ارتباط‌گیری با نسل جوان را آموخته باشند و با روی گشاده با آنها برخورد کنند و نسل نوجوان و جوان، گره‌گشایی مسجد و مسجدی‌ها را از نزدیک ببینند، به مسجد اقبال نشان می‌دهند و با آن انس می‌گیرند. توسعه کارکرد‌های عبادی و فرهنگی مسجد به‌سمت بصیرت‌افزایی، گره‌گشایی، دانش‌افزایی و مهارت‌افزایی در انس بیشتر جامعه به‌ویژه جوانان با مسجد، مؤثر است.

امید و انگیزه؛ رهاورد مسجد

مسجد می‌تواند یک مدرسه تربیتی باشد اگر بتواند با فعالیت‌های به‌روز و نیازسنجی‌شده، برای نسل جوان هویت‌بخش باشد و معرفت‌افزایی کند و درمقابل شبهات، پاسخگو و آرام‌بخش باشد؛ به‌ویژه آنکه مسجد ظرفیت گره‌گشایی در حل مسائل فردی و اجتماعی را دارد. تقویت ایمان و عقیده و هویت‌بخشی و دادن روح امید و انگیزه، از ثمرات تربیتی مسجدِ برقرار و شاخص است.

وابستگی و تعلق به مسجد

امروز یکی از گلایه‌ها، خلوت شدن برخی مساجد نسبت‌به گذشته است. برای پرشور کردن مساجد باید درکنار نگاه احساسی و کمّی‌نگر، نگاه عقلانی و کیفی داشته باشیم. ممکن است یک مسجد، نمازگزاران فراوانی داشته باشد، اما وابستگی و تعلقی به مسجد نداشته باشند، بلکه از روی عادت یا به‌دلایل دیگری مثل نزدیکی به محل کسب‌وکار یا منزل در آنجا حضور یابند. این مسجد به لحاظ نگاه کمی و ظاهری، پرشور است که البته یک مزیت محسوب می‌شود.

کمیت و کیفیت مساجد

در مقابل ممکن است یک مسجد نمازگزاران کمی داشته باشد، اما از روی علاقه و وابستگی و حتی از راه‌های دور، خود را به آن مسجد می‌رسانند تا از فضای تربیتی آن بهره‌مند شوند. این مسجد از نظر ظاهری ممکن است پرشور نباشد، اما انسان‌ساز و تربیت‌کننده و به لحاظ کیفی از اهمیت بسیاری برخوردار است. باید بتوانیم بین کمیت و کیفیت در هدایت مساجد جمع‌بندی کنیم.

امام‌جماعت؛ رکن رونق مسجد

امام‌جماعت و هیئت‌امنا به‌عنوان محور‌های اصلی مساجد، مسئولیت شورآفرینی را برعهده دارند. وحدت و همگرایی بین متولیان مساجد در این مسئله حائز اهمیت است. شناسایی مربیان خودساخته و دلسوز نسل جوان برای تصدی امامت جماعت مساجد، از امور اولویت‌دار و ضروری است. پیشنهاد می‌شود گروهی از مسئولان امور مساجد به‌دنبال نخبگان حوزوی بروند و از آنها برای تصدی امامت مساجد دعوت و به آنها اعتماد کنند تا مساجد دچار تحول شود.

پایگاه هر اتفاق خوب معنوی

در گذشته، مساجد موفق ما مساجدی بودند که امام‌جماعت آنها یک مجتهد یا فقیه برجسته و آراسته و متقی به‌شمار می‌رفت. علمای اهل معنویت و اخلاق، متصدی مساجد بودند و به تربیت مردم و پرورش استعداد‌های آنها اهتمام داشتند. این رویه امروز باید احیا شود و دنبال افراد شایسته برویم و آنها را برای پذیرش این مسئولیت متقاعد کنیم؛ چون مسجد پایگاه هر اتفاق خوب معنوی است.

پاتوق برنامه‌های علمی‌معنوی

تربیت دینی نسل جوان در طول تاریخ، مرهون تلاش علمای خودساخته و دغدغه‌مند در بستر مهیای مسجد بوده است. امروز هم اگر مساجد ما بخواهند انسان‌ساز و نقش‌آفرین در عرصه‌های زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی مردم باشند، باید به‌سراغ علمای مربی و مهذب و خودساخته برویم و از آنها دعوت کنیم تا با حضور در مساجد و اقامه نماز و اجرای برنامه‌های علمی و معنوی، امکان رونق و احیای مساجد را فراهم کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->